mandag 22. august 2011

Baroniet i Rosendal


Hver sommer, mange ganger, er vi på Baroniet i Rosendal.
Det er en perfekt sommerplass, en nydelig hage, et fantastisk sted og magisk for meg.

Vi spiser alltid lunsj der. Det er fordi jeg elsker uteplassen deres og fordi jeg synes urtehagen er unik!
Hver gang blir jeg like skuffet over maten. Det er fordi jeg mener at de ikke utnytter plassen, den lokale maten, urtene , historien, tenk den fantastiske historien, på en bedre måte! De mangler identiteten til det flotte Baroniet! Servicen er tilfeldig og uproff, de klarer ikke gjøre den minste lille endring om du spør, og så selger de utenlandsk nips i kafeen sin!
Så leit! Vifter fra Taiwan liksom! I Fjordnorges vakreste perle! Quiche?? Hvor er lokal stoltheten? 
Riktignok har de sundepølse på menyen og det syns jeg er bra!
Men ikke en gang har den vært servert varm! Og vi har prøvd mange ganger! 
Likevel! Hver sommer tar jeg gjester med hit! Fordi jeg ønsker meg så inderlig at neste gang har det skjedd en liten endring! Hvitvin i hagen her er unikt! Omgivelsene er perfekte! Urtehagen er restaurert slik den en gang var og jeg blir så glad!
Selvsagt trenger ikke alle spisesteder i Norge servere lokalmat. Men om du driver noe så fantastisk som dette stedet, stapp fullt i historie og med et godt matfat i lokalmiljøet, da forplikter det synes jeg!
Baroniet har rike onkler som har hjulpet dem på veien til å få drivhuset og hagen til å bli slik det har blitt, kanskje de også hadde satt pris på det lille ekstra?
Et lyspunkt i matveien denne sommeren i Baroniet skal nevnes. Som plaster på såret for gjentatte ganger med kald mat, fikk vi servert rabarbra kake og rabarbra juice! Suverent, enkelt, godt og med råvarer fra egen hage! Sånn skal det gjøres!
Konsert i Borggården Baroniet I Rosendal
Vi var på konsert med Bjørn Eidsvåg i sommer!
Vi sitter som sild i tønne inne i den magiske borggården på dårlige stoler.
Konserten var unik! For en opplevelse!! For noen fantastiske musikkere!
Bjørn Eidsvåg og ikke minst bandet hans, trollbandt publikum og på slutten kokte det i Borggården;)

Baroniet i Rosendal har et stort program med flotte artister hele sommeren. Jeg tror nok det er her de har hjertet sitt! Neste gang jeg skal i konsert i Baroniet skal jeg bestille med tre retters middag etterpå. Det tror jeg blir bra!www.baroniet.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar