mandag 15. august 2011

Grisungen min;)

Grisungen min!
I hele sommer har jeg gått og ventet på grisungen min;)
En ganske stor grisunge igrunnen-17 kilo og nok mat til en hel arme!
Det tar litt tid å grille en gris, derfor har jeg studert værmeldingene i hele sommer og det har igrunnen ikke vært lovet hele dager med opplett så veldig mange ganger!
Denne helgen slo været virkelig til å da var det bare å ta ting på sparket og gå å hente grisen!
Det er litt sånn ting er her hos oss, pluttselig skjer det;)
Grisen er behørig smurt inn i masse ferske urter og hvitløk, salt, pepper og sitron.

En stor panne med urteolje og en lang pensel er klar-grillingen er klar til å begynne!

Sjefen er fornøyd med jobben han har gjort og tar et overblikk før han begynner å kjøre gjester frem og tilbake over fjorden. Noen drar og andre kommer, det er alltid kjekt med overraskende besøk på hytten!
Det er litt arbeid å få dyret til å sitte godt fast på grillstangen, det er ikke så kjekt om den begynner å rulle rundt etter noen timer! Med litt ståltråd, avbitertang og Gynther til hjelp blir det hele perfekt!
Det tar lang til å grille en gris-hele dagen faktisk! Da er det viktig å finne noe å gjøre imens, foreksempel bygge en båt. Du har så god tid at du kan tegne,bygge, gå ned til sjøen og prøve båten, komme opp igjen og lage ett seil av en pol pose og så gå tilbake for å seile videre! Du kan rett og slett nyte dagen:)
Etter noen timer begynner fargen å bli riktig så fin! Legg merke til at den har fått litt mye farge på ryggen, det er akkurat slik noen andre jeg kjenner pleier å se ut på skuldrene etter en lang dag i solen!
Det er bare å smøre med mer olje!
Jeg kan bare fortelle om den gode lukten som begynner å bre seg, men ta en titt på den deilige sprø svoren!
Himmelsk!
Masse gode tomater av forskjellig slag er alltid godt! Store, små, avlange og aller helst på stilk!
Lag gode salater eller spis dem mens du venter-alt er lov!

En god tzatziki på en tykk yoghurt naturell smaker supert til all grillmat.
Mitt beste tips når det gjelder yoghurt er å prøve å få tak i Ostegården på Krokeide sin yoghurt naturell!
Den er rett og slett i en egen klasse!

 God pasta er alltid gøy, og denne store flotte pastaen fra Jackobs er morsom syns jeg!
Lag noe snadder tilbehør av det du måtte ha tilgjengelig i kjøleskapet. Jeg har laget forskjellige salater og dressinger som kan lages på forhånd slik at hele dagen kan nytes i solen!

Vi fyller på med det vi har stoler og bord og gjør klart til en hyggelig kveld!
Det begynner virkelig å bli bra! Svinet har en kjenetemperatur på 56grader og har kost seg i 8 timer over glørne.Det er sprøtt og godt på utsiden og nydelig saftig og fantastisk mørt!

En lang og herlig kveld på terassen! Både store og små nyter maten!Jeg tror nok alle gjestene kommer igjen til neste grilling! Vi har mat til mange fler!
Da skal jeg bestemme meg litt før samme dag slik at enda flere får sjansen til å være med!
Kanskje til og med min nye store grill er klar til neste fest?
Hvem vet? Store ting har hendt fort her før!
Kommer du? Jeg kommer i hvertfall;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar