torsdag 4. august 2011

Sommerlykke i Hardanger!

Min sommer er lang og lat!
Lange dager på sjøen,masse jordbær og ren sommerlykke!
Mye god mat og gode flasker med vin.
Mange lange gode måltider med gode venner.
Selvfisket sjømat og unger som alltid bader!
Denne sommeren har jeg fått låne et gammelt eldhus.
Grytidlige morninger har jeg stått for meg selv i eldhuset fra 1845 og bakt brød i en vedfyrt bakeovn.
Marit og Oscar på Langballegården har gjestfritt lånt meg huset sitt som de selv har restaurert og satt i nydelig stand! De er kjekke naboer å ha, det er alltid hjelp å få og de deler villig vekk kunnskap,verktøy, råvarer og hva det enn måtte være!
Det er litt erfaring som skal til for å fyre riktig,la det brenne lenge nok før du raker ut glørne og vite akkurat når det er perfekt å begynne å fylle ovnen. En dag fyrte jeg for hardt, en dag laget jeg altfor mange brød for den varmen jeg hadde til rådighet og en annen dag ble alt perfekt!
Mellom 20 og 30 brød i forskjellige varianter gikk i ovnen hver dag, ganske fullt på bordet!
Utpå dagen har ungene dukket opp og bakt pizza eller boller etter at brødene var ferdig.
Det var mange små som helt klart ville bli både kokker og bakere når de ble stor! :)
Innsattsviljen og bakegleden var det ihvertfall ingenting å si på!
De ble en reser på kanelsnurrer og var godt fornøyde med seg selv! Rosinbollene ble flotte!
Bakverket fikk fort bein å gå på, det er ingenting å si på omsettningen!
Lykken med en vedfyrt bakerovn for meg er ettervarmen! Den lange,jenvne deilige ettervarmen hvor store stykker med kjøtt kan ligge å kose seg! En kveld var det oksehøyrygg med bein. Spesielt utvalgt kjøttfe fra Sogn, perfekt modnet og marmorert!
Kjøtt, poteter og rotgrønnsaker- alt koser seg i ovnen i en evighet.
Genialt enkelt og for en lykke det er når verdens møreste kjøtt kommer på bordet!
Det blir en helt egen stemning når man sitter i et eldhus fra 1800 tallet med all maten er laget i
vedfyrt ovn! Bakehuset til Marit er magisk!
Nå skal det sies at selskapet på vår helt egen øy er fantastisk også! Det er alltid noen som stikker innom, noen som er sultne eller bare vil dele litt vin eller en sein kveld i godt lag!
Hjort skutt på gården havnet i ovnen her en dag.
30 gjester var invitert i lystig lag og all maten ble laget i eldhuset. Her er og en vedfyrt komfyr, så jeg fikk svingt meg litt når store mengder mat skulle lages på gamlemåten:)
De aller beste råvarer var til rådighet, nyplukkede kantareller som Oscar plukket bak gården, einer fra skogen og urter fra hagen!

Andre dager er det grilling på terrassen som gjelder, hos oss betyr det ofte et yndig lite kje på grillen.
Godt gnidd inn med sitron og ferske urter, det slår aldri feil! Vi bytter på å snu rundt på killingen, og etter omkring 2 timer er kjøttet perfekt! Lyst, mørt og deilig kjøtt som faller i smak både hos store og små. På slutten av steketiden står brett med potetbåter på grillen og fettet fra kjøttet drypper ned og
lager god smak på potetene.
Kjøttet blir skjært opp på en halv benkeplate og satt over hele bordet.
Store og små tar de kjøttbitene de vil ha og da er matlysten på topp!
Vi har det helt enkelt med tomatsalat, brød og tzatziki til.
Til dessert er det sommerbær like utenfor døren. 
Ungene plukker blåbær og bringebær. Da er bærene ekstra gode synes vi!
Vi har og en melkebonde som nabo.
Ungene synes det er stor stas å være med på melkingen tidlig på morgenen, og kommer lykkelig tilbake med fersk melk på glass til bærene sine.
Kortreist sommer mat!
En øy uten biler og butikk! Gode venner og lange kvelder,
det er sommerlykke for meg!
Til slutt! For dem som tror jeg bare spiser om sommeren- neida:)
God sommer!

2 kommentarer: